metoda tomatisa

Częste pytania dot. Metody Tomatisa

Podczas naszych rozmów z Klientami często słyszymy podobne pytania. To zrozumiałe, też je kiedyś zadawaliśmy. Dlatego teraz udostępniamy listę tych pytań wraz z odpowiedziami w przekonaniu, że ułatwimy tym samym ich znalezienie jak największej ilości osób.

Słyszenie to proces bierny, niezależnie od tego czy chcemy, czy nie chcemy dochodzą do nas dźwięki z otaczającego nas świata. Słuchanie jest natomiast procesem aktywnym polegającym na interpretacji dochodzących do nas dźwięków przez nasz mózg. Dźwięk gwizdka w kuchni interpretujemy przecież inaczej niż podobny dźwięk na plaży.

Jest to trening uwagi słuchowej czyli nauczenie naszego mózgu prawidłowego słuchania. Jest to stymulacja mózgu za pomocą dźwięków odbieranych drogą powietrzną i drogą kostną. Przypomina to trochę ćwiczenia na siłowni. Dlatego mówimy o mikrogimnastyce ucha. Za pomocą dźwięków ćwiczymy mięśnie ucha środkowego odpowiedzialne za przenoszenie dźwięków. Powoduje to stymulacje mózgu.

Prawidłowo wykształcona uwaga słuchowa to umiejętność słuchania, czyli odbierania, przetwarzania i prawidłowej interpretacji docierających do nas z otoczenia dźwięków.

W przypadku dzieci, gdy:

  • mamy wrażenie, że dziecko nas nie słucha
  • jest nadmiernie pobudzone, nadmiernie ruchliwe lub zbyt wycofane
  • jest agresywne
  • ma kłopoty z pamięcią lub koncentracją
  • opóźnia się rozwój mowy
  • dysponuje małym zakresem słów
  • niewyraźnie wymawia słowa
  • mówi bardzo szybko
  • jąka się
  • przekręca wyrazy podczas mówienia lub czytania
  • ma kłopoty z liczeniem lub rozwiązywaniem zadań z treścią
  • ma trudności w nauce języków obcych
  • w rodzinie występuje lub dziecko ma stwierdzoną dysleksję, dysgrafię, dyskalkulię itp.
  • ma kłopoty ze snem
  • ma zaburzenia odżywiania
  • ma zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD
  • szybko się męczy
  • dziecko źle reaguje na niektóre dźwięki np. dźwięk suszarki, miksera, szczekanie psa
  • dziecku przeszkadzają nawet bardzo ciche dźwięki np. wybudza się w nocy

Najczęstsze czynniki sprzyjające występowaniu zaburzeń uwagi słuchowej:

  • częste infekcje górnych dróg oddechowych
  • częste zapalenie ucha
  • powiększone migdały
  • astma lub alergie
  • wcześniactwo, problemy w trakcie ciąży lub okołoporodowe
  • traumatyczne przeżycia

Osoby dorosłe:

  • problemy z koncentracją
  • dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia itp.
  • wypalenie zawodowe
  • kłopoty z nauką języków obcych w mowie lub piśmie
  • depresja
  • kłopoty w radzeniu sobie ze stresem i kontrolą emocji
  • jąkanie się
  • kłopoty z pamięcią
  • traumatyczne przeżycia
  • osoby po udarach lub wylewach
  • osoby z wadą wymowy
  • zaburzenia snu
  • niska motywacja
  • niska kreatywność
  • słaba koordynacja i precyzja ruchowa
  • irytują niektóre dźwięki np. drukarka, hałas uliczny, krzyk dziecka

Odbieranie dźwięku za pomocą narządu słuchu, na który składa się ucho zewnętrzne, środkowe i wewnętrzne, nazywane jest przewodnictwem powietrznym. Dźwięki odbieramy też drogą przewodnictwa kostnego, czyli całym naszym ciałem.

Badanie słuchu bada poprawność słyszenia, czyli funkcjonowania narządu słuchu. Badanie uwagi słuchowej daje nam dodatkowo informacje nie tylko o tym, czy mózg odbiera dźwięki ale także  czy prawidłowo je interpretuje. Oprócz tego dowiadujemy się, czy mózg prawidłowo interpretuje kierunek, z którego dobiega dźwięk oraz czy odbieranie dźwięków nie jest opóźnione.

Na wszystkie sfery życia codziennego, na nasze ciało jak i na naszą psychikę.

W celu wytworzenia nowych połączeń nerwowych lub odbudowania starych, systematyczna rehabilitacja ma kluczowe znaczenie. Bardzo ważna jest intensywna stymulacja i odpowiedni czas adaptacji. Dlatego w Terapii Tomatisa stosuje się bloki codziennego słuchania nawet do trzech razy dziennie przeplatane przerwami o długości minimum 3-4 tygodni.

W Terapii Tomatisa stosujemy wysokiej jakości nagrania muzyki Mozarta, chorałów gregoriańskich, waltzów oraz nagrań głosów mamy. W sesjach aktywnych bardzo ważna jest praca głosu z mikrofonem.

Metoda Tomatisa opiera się na prawach, które mówią o tym, że głos ludzki zawiera tylko te częstotliwości, jakie słyszy ucho oraz że w wyniku ćwiczenia. W wyniku treningu słuchowego w naszym głosie pojawiają się nowe, wyćwiczone częstotliwości. Stąd bardzo ważne jest utrwalenie tego efektu poprzez pracę z mikrofonem.

Czas trwania terapii ustalany jest indywidualnie na podstawie wyniku testu uwagi słuchowej. Każdy organizm inaczej znosi terapię i dlatego ważne jest stałe monitorowanie przebiegu i efektów terapii. Z tego powodu obecność terapeuty w trakcie przebiegu całej terapii jest niezbędna.

Minimalny czas trwania terapii to około dwa – trzy miesiące i składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap to około 12-14 dni, następnie następuje około czterech tygodni przerwy, drugi etap trwa od 6 do 9 dni. Przed i po a czasami nawet w trakcie terapii wykonywane są testy kontrolne w celu monitorowania przebiegu terapii i indywidualnego dopasowania jej programu do każdego Klienta.

Uzależnione jest to od indywidualnych cech każdego Klienta. Zdarza się, że pierwsze efekty widać już po trzech dniach, a czasami dopiero w przerwie między kolejnymi etapami. Najczęściej jednak Klienci obserwują zmiany w drugiej połowie pierwszego etapu.

Zaleca się, by udział w terapii brała cała rodzina, a w przypadku gdy w terapii uczestniczą dzieci, aby w terapii uczestniczyła ich mama. Jest to ważne, ponieważ czas ciąży ma istotny wpływ na rozwój dzieci, w tym na rozwój uwagi słuchowej. Rola taty jest również bardzo ważna szczególnie w późniejszych  etapach terapii (podczas pracy z mikrofonem). Wspólne uczestnictwo nie oznacza identycznego przebiegu terapii.

Nie obserwuje się negatywnych skutków terapii, jednak warto korzystać z pomocy doświadczonego terapeuty, który przygotuje indywidualny przebieg terapii oparty na indywidualnych potrzebach Klienta.

Warto wiedzieć, że w trakcie terapii lub w okresie przerwy mogą wystąpić czasowe regresy w już osiągniętych postępach. Jest to związane z tym, że oprócz nauczenia się mózg musi także nabyte umiejętności utrwalić. W celu wytworzeniu jednego połączenia nerwowego mózg potrzebuje ok. 20’ooo powtórzeń. Stąd nie należy oczekiwać spektakularnych i bardzo szybkich efektów.

Wykwalifikowany terapeuta potrafi dostosować terapię do konkretnego etapu rozwojowego małego dziecka. Dodatkowo, konieczna jest stała obserwacja dziecka podczas przebiegu terapii aby szybko reagować na zachodzące zmiany.

Wręcz przeciwnie. Zrelaksowana mama i przygotowana do przyszłej roli przekazuje dziecku swoje pozytywne emocje co dobrze wpływa na rozwój dziecka.

Na podstawie badań przeprowadzonych w klinice położniczej Vesoul we Francji zaobserwowano następujące efekty tej metody u kobiet w ciąży:

  • zmniejsza się napięcie nerwowe i negatywne skutki stresu
  • zmniejsza się strach przed porodem
  • mniejsze szanse na problemy okołoporodowe
  • mniej cesarskich cięć
  • krótszy czas porodu
  • noworodki, których mamy korzystały z terapi Metodą Tomatisa w trakcie ciąży są spokojniejsze, lepiej spały i mniej płakały

Najczęstszą przyczyną problemów z zakładaniem słuchawek są nadwrażliwości dotykowe w obrębie głowy. Warto wtedy poćwiczyć w domu noszenie na głowie zwykłych słuchawek przed rozpoczęciem treningu słuchowego. Jeżeli będzie to niewystarczające, stosowane są terapie w czasie snu lub za pomocą stymulatorów kostnych.

Wykwalifikowany i doświadczony terapeuta potrafi wykonać badanie uwagi słuchowej małemu dziecku obserwując jego odruchy bezwarunkowe i reakcje na dźwięki.

Wykwalifikowany terapeuta przygotuje program terapii Metodą Tomatisa dla praktycznie każdego. Po kompletnej diagnozie terapeuta poinformuje o warunkach przystąpienia do terapii np. skieruje na usunięcie korka woskowinowego do laryngologa.

W początkowych etapach terapii nie można czytać. Podczas terapii nie używamy komputera, telefonu czy tabletu. Nie wskazane jest również gryzienie czy żucie. Zalecane jest m.in. relaksowanie się, spanie, układanie puzzli, granie w gry planszowe.

Zapytaj nas!

Jeśli masz więcej pytań, wyślij je do nas korzystając z formularza.

    Imię

    Adres email

    Temat

    Treść wiadomości